Foredrag
Du kan også foretage en uforpligtende forespørgsel på et af foredragene. Herefter vil du hurtigt blive kontaktet af Kjelds foredragsformidler, Athenas, der varetager alt praktisk ifm. booking eller blot står klar med vejledning, hvis du har spørgsmål til foredragene.
Nye tider - Ny tænkning
Vi har længe dyrket en teknisk rationalitet, hvis handlinger nu har spillet fallit. En tænkning, der har bidraget til en teknologisk udvikling, men på samme tid har skabt store problemer, som vi desværre forsøger at løse med den selv samme tænkning, der har skabt dem.
Vi er stadig overbeviste om, at tænkning udelukkende er en bevidst proces. Vi har styr på tingene, når regnearket er fyldt ud. Det er en instrumentel tænkning, som gør os til genstande i stedet for individer; Samtidig tryner den vores kritiske tænkning.
Hjerneforskningen har gennem de sidste 30 år påvist, at langt størstedelen af vores tænkeevne er ubevidste processer, som samtidig gør os sårbare for manipulation. Heldigvis kan vi sagtens blive klogere på de ubevidste processer, så det ikke er dem, der styrer os, men i stedet lærer vi at samarbejde med dem. Først da kan vi genvinde vores kritiske tænkning og dens styring på en fremtidig udvikling.
Læring med kroppen forrest
Dette perspektiv er en enaktiv tilgang til læring. Hænderne sætter gang i hjernens pandelapper, som er afgørende for den mentale udvikling. Samtidig bliver hænderne mere øvede, og det lukker op for endnu flere muligheder i ens omverden. Kroppens konkrete handlinger sætter skub i den abstrakte tænkning.
Æstetisk adfærd – Kunstens otte gode vaner
Kunst er ikke luksus. Det er velfærd. Når daginstitutioner, skoler og uddannelser skærer de såkaldte praktiske fag væk til fordel for kundskaber, der lever op til standardiserede test, indsnævres børns og unges intelligens. Der er behov for de kunstneriske aktiviteter, da de tilføjer de særlige former for tænkning, som ikke bare fremmer børns og unges kreative udvikling, men samtidig har en stor virkning på de discipliner, der indgår i standardiserede test.
Elever fra kunstrige skoler klarer sig bedre på alle parametre sammenlignet med elever fra de kunstfattige skoler.
Lederskab og den proaktive hjerne
Neuropædagogik
Hjerneforskning har givet os en større og dybere forståelse for menneskets mentale landskab. Forskningen har ændret vores syn på, hvordan vi kan fremme læring.
Viden om hjernen og dens struktur er absolut vigtig, men vi tænker ikke bare med hovedet, det er mennesket, der tænker. Her drejer det sig om et dynamisk samspil mellem gener, kroppen, hjernen og individets omverden. Lige præcis dette helhedssyn er centralt i den nyeste neuropædagogik, som er beskrevet i bogen ”Mennesket i Hjernen.”
Natur og mental sundhed
Hvis du vil have det godt inde, skal du ud. Halvdelen af landets befolkning bor i byer, og her tilbringer de størstedelen af tiden indendørs. De er i bund og grund i underskud af natur, og det påvirker hjernen i en uheldig retning.
Naturen gavner vores mentale udvikling. En ”udehjerne” er langt sundere, og derfor er naturen et 100% gratis sundhedstilbud uden bivirkninger. Hvordan det virker, har forskningen flere bud på.
Kontakt
Har du spørgsmål til mig, så udfyld venligst kontaktformularen og jeg vil vende tilbage hurtigst muligt.